piatok, december 15, 2017
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásiť

Kým sa hýbeme, žijeme!

NÁVOD NA DLHOVEKOSŤ – Kým sa hýbeme, žijeme!
Sto metrov za 28 sekúnd? A predsa je to rekord! Na súťaži seniorov ho v juhoafrickom Kapskom meste zabehol storočný bežec Phil Raabinovitz. Najstarší účastník slávneho londýnskeho maratónu Fauja Singh mal 96 rokov. Ruth Frithová z austrálskeho Brisbane zvládne ešte v 99 rokoch hod kladivom, guľou i oštepom ako asi najstaršia „aktívna“ atlétka sveta. Náš MUDr. Artur Fornusek z Brezy na Slovensku nepil alkohol, nefajčil, zdravo sa stravoval a k tomu do svojej 90-tky jazdil bicyklové túry. Berry Thomas z amerického Nashville sa stal v 87 rokoch zasa rekordérom v bowlingu.

O štyri roky mladší Mirko Vaša je náruživý maratónec, ktorý v závodoch predbieha aj mladších, a za svoju kondíciu vďačí výhradne vegetariánskej strave. O rok menej bolo pani Letícii Tandlmajerovej, keď sa s ideálnymi mierami 94 – 68 – 90 pri váhe 60 kilogramov mohla nazvať najstaršou slovenskou fitneskou. Už roky chodí pravidelne do telocvične, vďaka čomu má stály tlak 140 na 70. Jej doktorka ju dáva za vzor mladším a majiteľ fitnescentra Štefan Halás dodáva: „Mnohí pozerajú na to, čo robí, ako nenormálne. Neuvedomujú si, že nenormálne je to, keď niekto necvičí, prejedá sa a nestará sa o seba.“ Pani Letíciu som stretol osobne na svojej besede v Hlohovci, zorganizovanej miestnou knižnicou, v roku 2013 a vyzerala skvelo.

 


Je tu ale háčik: môj priateľ Liborsa na to cvičenie dal. Len čo prekročil päťdesiatku, dal sa na fitnes a skončilo sa to katastrofou. Kde sa stala chyba?

Športom k invalidite?  

Keď sa okolo seba pozriete, tak zistíte, že mnohí vaši rovesníci majú už po štyridsiatke problémy s chrbticou, kolenami a pohybom vôbec. To vystrašilo aj môjho priateľa Libora a tu je výsledok jeho vlastnými slovami: „Rozhodol som sa žiť podľa príručiek správnej životosprávy – navštívil som najbližšie fitnesko, najal si trénera, ktorý mi vypracoval osobný tréningový plán a začal som cvičiť...“ Dlho ale necvičil, lebo pri posilňovaní horného ramenného pletenca sa mu odtrhol svalový úpon. Najskôr to vyzeralo ako obyčajná svalovica, ale podrobnejšie vyšetrenie ukázalo, že je nutná operácia. Akoby som počul známe príslovie – športom k trvalej invalidite!  

Poučenie:  V päťdesiatke už nič nedobiehajte! Ak v takom veku chcete začať cvičiť, tak pozvoľna a opatrne. Individuálny cvičebný plán pre môjho priateľa Libora bol zlý. Tréner pochybnej kvalifikácie mu naložil priveľkú záťaž. A keďže svaly sa v danom veku regenerujú skôr ako šľachy, stalo sa inak nevídané a cvičenec sám sebe ublížil.  

Riešenie:  Vo vyššom veku v skutočnosti nepotrebujete veľké výkony s veľkými svalmi. Dôležité je udržať si kondíciu, v tomto prípade menšou záťažou, ale viacerými opakovaniami. Dôležité je tiež kľúčové slovo UDRŽAŤ. Veď všetci tí seniorskí šampióni, ktorých úžasné športové výkony sme spomínali, začali športovať dávno predtým, než sa stali seniormi. Najviac pohybu máme v detstve a mladosti, čo je prirodzené. Ale pod náporom povinností v škole a neskôr v zamestnaní opúšťame priľahko zdravé pohybové návyky a keď si na to spomenieme až okolo päťdesiatky, môžeme dopadnúť ako Libor. Inými slovami – cvičte stále, lebo udržiavať si kondičku je ľahšie, než ju znovu naberať.
- pokračovanie o týždeň -
Ukážka z knihy G. Murína: Návod na dlhovekosť

Zobrazené 903 krát Naposledy zmenené štvrtok, 05 marec 2015 13:57
Pre písanie komentárov sa prihláste

Najpopulárnejšie, komentáre, tagy

  1. Populárne
  2. Komentáre
Reklama
Reklama
Proces
Reklama
Helen štúdio
Reklama